نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه کشاورزی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه زیست، دانشکده علوم پایه، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

چکیده

امروزه کسب جایگاه مناسب نام تجاری شرکت در ذهن مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر برندسازی داخلی زعفران است. جامعه آماری فروشندگان نهایی زعفران در شهر مشهد می باشند که با بهره‌گیری از جدول کرجسی ـ مورگان تعداد 256 نمونه و به صورت تصادفی انتخاب گردید. در پژوهش حاضر ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بوده است. تعیین پایایی تحقیق با استفاده از 30 پرسشنامه در مراحل اولیه پرسشگری، پیش‌آزمون انجام گرفت، مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بین 817/0 الی 937/0 محاسبه شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد آگاهی از برند، وفاداری به برند، تداعی برند، عملکرد برند، تصویر و نگرش نسبت به برند و کیفیت درک شده از برند در سطح اطمینان 99 درصد دارای رابطه معنی داری بوده است. نتایج در بخش مدل‌سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل نشان داد که مدل برازش شده در تعیین ارتباط بین متغیرها از اعتبار لازم برخوردار بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤثرترین عامل‌ها به ترتیب شامل کیفیت درک شده از برند، تداعی برند،و عملکرد برند می باشند. پیشنهاد می گردد فروشندگان باید دارای دانش وتخصص در حوزه زعفران باشند تا مشتریان را از شرایط و ضوابط نگهداری زعفران برای مصرف یا نگهداری آگاه کنند. مدیران شرکت‌های تولید کننده نیز باید تیمی جهت بررسی مشتریان هدف از نظر مصرف یا فروش انتخاب کنند تا بازار هدف را شناسایی و برای تولید و فروش آینده پیش بینی کنند.

کلیدواژه‌ها

Aaker, D. A. (2012). Building strong brands. Simon and Schuster.
Agarwal, M. K., & Rao, V. R. (1996). Based brand equity. Marketing letters Journal, 7(3): 237-270.
Agricultural Jihad Organization(AJO). (2021). STAT Database. Available at web site. https://www.maj.ir/Index.aspx?page_=form&lang=1&PageID=11583&tempname=amar
Amir Shahi, M, Ahmad., & Manti, H. (2015). Modeling Marketing Activities Affecting Brand Value Using Fundamental Conceptualization Theory, (24): 97-115. [in Persian].
Minten, B., Singh, K. M., & Sutradhar, R. (2013). Branding and agricultural value chains in developing countries: Insights from Bihar (India). Food Policy38, 23-34.
Cateora, P, R., & Graham, J, L. (2002). International Marketing book.
Gilania, Sh., & Mousavian, J. (2010). The effect of brand loyalty on the bank brand equity from the perspective of e-card customers. Quarterly Journal of Industrial Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, 5 (14): 120-103. [in Persian].
Ghazizadeh, M.; Turkestani, M, S., & Mohammadi, F. (2015). Mapping the Affiliate Brand Affiliate Network Using Brand Concept Map Method (Case Study: Mellat Insurance Company), Quarterly Journal of Business Research. 78: 149-178. [in Persian].
Ghorbani Dinani, H., Fattahi, R., & Jozdani, M. (2018). The effect of value added services on quality and brand equity in the beverage industry (Case study: Zamzam Beverage Factory in Isfahan). Journal of Marketing Management 39: 97-105. [in Persian].
Goodchil, j. & Callow, C. (2001)."Brands: Visions & Values. New York NY: John wiley & Sons, Inc Publishing14.
Hassani, A., Mousavi Bazargan, J., & Ghadirinia, M. (2013). Brand performance, conceptualization and measurement, Tourism Quarterly of the University of Science and Culture. [in Persian].
Javanmard, H., & Soltanzadeh, A, A. (2009) A Study of Internet Brand Features and Websites and Its Impact on Customer Trust and Loyalty (Case Study: Purchasing Cultural Products Online), Quarterly Journal of Marketing Research 14 (53): 225-256. [in Persian].
Jaung,W., Putzel, L.,&  Naito, D. (2019). Can ecosystem services certification enhance brand competitiveness of certified products? Journal of Sustainable Production and Consumption, 18:53-62.
Keller, K. L. (2003). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: PrenticeHall.
Keller, K. L. (1998). “Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity”, Newjeursy:  Prentice Hall, Upper Saddle River.
Kochakzadeh, S., & Karbasi, A, r. (2014). Investigating the influencing factors on Iran's saffron trade, journal of Saffron Agronomy & Technology, 3(3): 217-227. [in Persian].
Kohansal,M. R., Hendizadeh, H. & Sahabi,.H. (2022). Investigating the factors affecting the growth of Iran's saffron trade, emphasizing the role of trade sanctions, Journal of Saffron research, 18(9): 310-322
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing. 14th Edition, Pearson Education Limited, Essex, England.
Masoomzadeh Zavareh, A., Ebrahimi, A., Shamsi, J., & Dehnavi, K. (2013). To the operational plan of branding of Iranian saffron product, Journal of Saffron Agriculture and Technology, 2(1):39-68
Mayer, C. H. (2003). Managing brand equity. Journal of product and brand management, 12(1): 39-51.
Meng-jie, L, b., Zhanga, J., Wangc, R, M., & Lin, Q. (2020). Simulation research on online marketing strategiesof branded agricultural products based on thedifference in opinion leader attitudes. journal of Information Processing in Agriculture. https://doi.org/10.1016/j.inpa.2020.12.001.
Mittal, B., & Kamakura, W. A. (2001). Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behavior: Investigating the Moderating Effect of Customer Characteristics, Journal of MARKETing Research, XVIII (1),131-142.
Omidi Kia, K., Meshbaki, A., Khodadad Hosseini, S, H., & Azizi, Sh., (2012). Recognizing the organizational capabilities of the company's brand positioning in the food industry Using data theory. Strategic Management Thought 11: 35-72. [ in Persian].
Seyed Javadian, S, R., Amini, A., & Amini, Z. (2010). Evaluating the Impact of Brand on Industrial Customer Loyalty. Business Management Perspectives Quarter, 3: 57-73. [in Persian].
Swagemakers,P, P., Markus, S., García, M. D, D., Milone,, P,. & Ventura, F.( 2021). To what extent do brands contribute to sustainability transition in agricultural production practices? Lessons from three European case studies. journal of Ecological Economics, 189:107-179. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.107179.
Ranjbarian, B., Fathi, S., & Bahrami, N. R. (2012). The Effect of Brand Extension Strategies upon Brand Image in the Sport Apparel Market. International Journal of Academic Research in Business and Social Science. 2(10):222 - 269.‏ [in Persian].
Rastegaripour, F., & Mohammadi, N. (2018). Study of factors affecting saffron exchange in Iran with emphasis on packaging and branding. Journal of Saffron Research, 6: 51-73.
Rio, A., Vazquez, R., & Iglesias, V. (2001). “The effects of brand associations on consumer response”, Journal of Consumer Marketing, 1 (5): 410-425.
Usulian, M.; Abbaspour Noghani, M, R., & Davari, M. (2016). The effect of profitability on the brand equity of the company value. Journal of Financial management perspective, 6(2): 9-21.
Vahedi, M., Kabiri, M., Salami, S. A., Rezadoost, H., Mirzaie, M., & Kanani, M. R. (2018). Quantitative HPLC-based metabolomics of some Iranian saffron (Crocus sativus L.) accessions. Industrial Crops and Products118: 26-29.
Yazdani, N., Rezaeifard, F., & Sardari, A. (2015). Pattern of creating brand value in the framework of brand marketing mix. Strategic Management Studies, 24: 113-130.
Zheng, Z., Saghaian, S. H., & Reed, M. R. (2012). Factors Affecting the Export Demand for U.S. Pistachios. International Food and Agribusiness Management Review. 15(3): 139-154.