«نشریه پژوهشهای زعفران» به تعداد دو شماره در سال توسط گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند با همکاری انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران منتشر میشود. این نشریه تخصصی نتایج پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینههای علوم پایه، زیست فناوری، ژنتیک و اصلاح نباتات، بیوشیمی، کشاورزی، دارویی، پزشکی، صنایع غذایی و فرآوریهای مرتبط با زعفران را چاپ خواهد کرد. زبان اصلی نشریه فارسی بوده و چکیده مبسوط مقالات به زبان انگلیسی خواهد بود.
روند ارسال و پیگیری مقالات فقط از طریق وبگاه نشریه به آدرس ذیل امکان پذیر می باشد.
آدرس وبگاه نشریه: https://jsr.birjand.ac.ir
*** در نشریه پژوهش های زعفران هیچ هزینه ای برای داوری و چاپ مقاله دریافت نمی شود و رایگان می باشد.
1. مقالات ارسالی نباید قبلاً در هیچ نشریهای منتشر شده باشند و یا همزمان به مجلات دیگری ارسال گردیده باشد. مؤلفین باید فرم تعهدنامه نویسندگان را تکمیل نموده و همراه اصل مقاله ارسال نمایند.
2. مقالات تهیه شده براساس دادههای محدود و مختصر مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت.
3. در مورد مقالاتی که بیش از یک نگارنده دارند، ترتیب پدیدار شدن اسامی در مقاله و حقوق نگارندگان به عهده خود ایشان خواهد بود.
4. مسئولیت هر مقاله از جنبه محتوی علمی به عهده نگارنده (گان) آن خواهد بود. نشریه در رد یا قبول و حک و اصلاح مقالات آزاد است.
5- تمام مقالات باید با رعایت اخلاق و تحقیقات بالینی و ... و با توجه به بیانیههای مشخص در اخلاق پژوهشی انجام شده باشد.
توجه: برای مطالعات مداخلهای و بالینی مرتبط با مصارف و امور دارویی و پزشکی زعفران ذکر شماره ثبت در مرکز کارآزمایی بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی (IRCT) و یا مراکز معتبر ثبت کارآزمایی در دنیا مانند WHO الزامی میباشد.
مقاله باید مطابق با اصول زیر تهیه شود:
عنوان مقاله به همراه مشخصات نگارنده (گان) شامل نام و نام خانوادگی، مرتبه علمی، محل خدمت و محل اجرای آزمایش باید بر روی یک صفحه جداگانه، بدون شماره و به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود. همچنین ضروری است که شماره تلفن، دورنگار و آدرس پستی به همراه پست الکترونیک نگارنده پاسخگو که مسئولیت پیگیری مقاله را به عهده دارد در همین صفحه ذکر شود.
عنوان مقاله علاوه بر صفحه عنوان، باید در بالای صفحه اول نیز بدون ذکر نام نگارنده (گان) ذکر شود. عنوان باید کوتاه، گویا، جامع و بیان کننده موضوع تحقیق بوده و از 20 کلمه تجاوز نکند.
چکیده نباید از 250 کلمه تجاوز نماید و تمام آن در یک پاراگراف نوشته شود. چکیده در عین اختصار باید ارائه دهنده محتوی مقاله اعم از سابقه، مواد و روش، و برجستهترین نتایج به دست آمده، بدون استفاده از علائم اختصاری، شکل یا جدول باشد.
بین چهار تا شش کلمه کلیدی که مشخصکننده محتوی مقاله بوده و متفاوت از کلمات استفاده شده در عنوان مقاله، پس از چکیده فارسی آورده شود.
در این بخش باید ضمن بیان مختصری از سابقه پژوهشی مرتبط با تحقیق، دلایل ضرورت انجام پژوهش به همراه اهداف مورد نظر از انجام تحقیق آورده شود.
در این بخش باید اطلاعات کافی در مورد محل و نحوه اجرای آزمایش همراه با روشهای مورد استفاده در اندازهگیری، جمعآوری و پردازش و تحلیل دادهها با ذکر منابع ارائه شود.
در این قسمت یافتههای تحقیق باید به نحوی بیان شوند که به درک و برداشت مطلوب خواننده از دادههای ارائه شده در متن، شکلها و حداول منتهی شوند. از کاربرد کلماتی مانند نمودار، گراف، نقشه، تصویر و نظایر آن خودداری شده و تنها از واژه "شکل" استفاده شود. کلیه دادهها باید تنها به یک صورت (شکل یا جدول) ارائه شوند.
در صورت نیاز جهت تشکر و قدردانی از موسسات و اشخاص، این بخش باید تحت عنوان قدردانی قبل از فهرست منابع آورده شود.
اسامی و سمت های نویسندگان باید در صفحه مشخصات مقاله و به صورت جداگانه در قسمت فایل های تکمیلی مقاله بارگذاری شود.
نام علمی تمامی موجودات در اولین باری که در متن ظاهر میشوند باید در پرانتز بعد از نامهای متداول آنان به شکل ایتالیک ذکر شود.
کلیه دادهها باید بر مبنای مقیاس متریک (SI) باشند.
در صورت ارائه معادلات ریاضی، کلیه اجزای معادله باید دقیقاً تعریف شوند. فرمولها باید به دقت در صورت امکان با ویرایشگر معادله (Equation editor) تایپ شده و با شماره درون پرانتز مشخص شوند.
یادداشتها به جای پانوشت به صورت پینوشت قبل از منابع نوشته میشوند و شماره آنها در متن مشخص میشود.
به منظور انجام پروسه های ارزیابی، مقاله باید به صورت تک ستونه و با رعایت 2/54 سانتیمتر حاشیه از تمامی جهات نوشته شود. نوع و اندازه قلم برای هر بخش در جدول زیر نشان داده شده است:
نام بخش |
نوع قلم |
اندازه قلم |
عنوان مقاله |
B Nazanin-Bold |
14 |
نام نویسنده (گان) |
B Nazanin-Bold |
11 |
سمت (ها) |
B Nazanin |
12 |
چکیده |
B Nazanin-Bold |
10 |
واژههای کلیدی |
B Nazanin-Bold |
10 |
متن اصلی |
B Nazanin |
12 |
عنوان هر بخش (چکیده، مقدمه، نتایج) |
B Nazanin-Bold |
12 |
عنوان تصاویر و جداول |
B Nazanin-Bold |
11 |
پاورقی |
B Nazanin |
10 |
عنوان (انگلیسی) |
Times New Roman-Bold |
14 |
نام نویسنده (گان) (انگلیسی) |
Times New Roman-Bold |
10 |
سمت (ها) (انگلیسی) |
Times New Roman |
10 |
چکیده انگلیسی |
Times New Roman |
10 |
متن اصلی (انگلیسی) |
Times New Roman |
11 |
کلمات کلیدی (انگلیسی) |
Times New Roman-Bold |
10 |
عنوان تصاویر و جداول (انگلیسی) |
Times New Roman-Bold |
10 |
منابع (انگلیسی) |
Times New Roman |
10 |
پاورقی (انگلیسی) |
Times New Roman |
10 |
در ادامه مثالهایی جهت آشنایی با نحوه درج منابع آمده است.
Vahedi, M., Kabiri, M., Salami, S. A., Rezadoost, H., Mirzaie, M., & Kanani, M. R. (2018). Quantitative HPLC-based metabolomics of some Iranian saffron (Crocus sativus L.) accessions. Industrial Crops and Products, 118, 26-29.
Javan, F., Naim Abadi, N., & Hojjat Shamami, S. (2022). Analysis of the effects of agricultural tourism on the development of local economy based on saffron farms (case study: darbeghazi village of Neishabour county). Journal of Saffron Research, 9 (2), 192-213. [in Persian].
Ahmadi Pasposhteh, M., Choopani Sedabad, L., & Shahriyari Rad, S. (1397). Assessment of Common Methods and Innovative Systems for Detecting Adulteration in Saffron(Crocus sativus L.). The 2nd International Congress and 25th National Congress of Food Science.
.
در مورد کتب فارسی ذکر عبارت [in Persian] در انتهای منبع الزامی است.
Negbi, Moshe, ed. Saffron: Crocus sativus L. CRC press, 1999.
Negbi, M. (1999). Saffron cultivation: past, present and future prospects. Saffron Crocus sativus L, 154, 1-17.
Nasiri Mahallati, M., Kouchaki, A. R., Rezvan Moghaddam, P., & Bahashti, A. R. (2004). Agroecology. Ferdowsi University of Mashhad. [in Persian].
شامل نام خانوادگی مؤلف، حرف اول نام، سال انتشار. عنوان. زمان بازیابی (مشاهده و دریافت اطلاعات)، نام وبگاه
Blum, A., 2000. Mitigation of drought stress by crop management. Retrieved June 15, 2010, from
http://www.plantstress.com/Articles/index.asp
Farahmand, K. (2011). New designing saffron marketing with emphasis on role of packaging, brand and e-commerce in create it value added (Master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
همه مقالات ارسالی به این نشریه با سامانه مشابهت یاب همیاب مورد بررسی قرار می گیرند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شود.