نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربت حیدریه
2 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 استاد دانشگاه فردوسی مشهد
4 دانشگاه تربت حیدریه
چکیده
بهمنظورشناسایینقاطقوت،ضعف، فرصتها و تهدیدها در بازار زعفران ایران در قالب آمیخته بازاریابیP 11، در این مطالعه از چارچوب جامع راهبردی رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد.اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 11 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربتحیدریه طی دورهی زمانی 1394-1393جمعآوری گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان داد که در آمیختههای شواهد فیزیکی، بستهبندی، موقعیت، دولت و نهادهای عمومی، محصول، افراد، حفاظت، ترویج و ارتقاء فروش، فرآوری، قیمت و مکان غلبه نقاط قوت برضعف و در دو آمیخته مکان و قیمت غلبه نقاط ضعف بر قوت قرار دارند. بر طبق نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز در آمیختههای بازاریابی دولت، محصول، مکان، افراد، موقعیت، حفاظت، فرآوری، قیمت، شواهد فیزیکی، ترویج و ارتقاء فروش و بستهبندی غلبه نقاط فرصت بر تهدید قرار دارند. نتایج نشان داد دو آمیخته قیمت و مکان در ماتریس عوامل داخلی به ترتیب دارای امتیاز 34/2 و 10/2 هستند که بیانگر غلبه نقاط ضعف بر قوت است. در ماتریس عوامل خارجی نیز دو آمیخته مذکور به ترتیب دارای امتیاز 71/2 و 91/2 میباشند که بیانگر غلبه فرصتها بر تهدیدها است. بنابراین، بهمنظوربرنامهریزی راهبردهای تدافعی (تأکیدبرنقاطضعفدرونیوتهدیدهای بیرونیونهایتاًرفعآسیبها) مورد توجه قرار گیرد. در سایر آمیختههای بازاریابی غلبه نقاط قوت بر ضعف و غلبه فرصتها بر تهدیدها وجود دارد، این بدین معنی است که بهمنظوربرنامهریزی راهبردهای تنوع و رقابتی (تأکیدبرنقاطقوتدرونیوتهدیدهای بیرونی) مورد توجه قرار گیرد. درنهایت، اولویتبندی کلی راهبردهای پیشنهادی نشان میدهد که، راهبرد ایجاد شرایط لازم برای ثبت برند ایران، ارتقای کیفیت تولید و محصولات مشتقه، ایجاد بانک اطلاعاتی از دانش و تجربه در حوزه بازار زعفران و ایجاد نوآوری متناسب با ذائقه مشتریان در صنعت زعفران در اولویت راهبردهای با بیشترین قابلیت اجرا میباشند. لذا، انجام مطالعاتی در زمینهی برندسازی تجاری ایران، برندهای موفق ایرانی و بینالمللی، فرآوری و بستهبندی زعفران ایران پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها