نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه حسابداری، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران

چکیده

نوسانات قیمت نفت سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی در اقتصاد ایران می‌باشد. این امر سبب شده که عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی از طریق افزایش صادرات غیر‌نفتی در تجارت بین ‌الملل مورد تاکید برنامه ‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد. زعفران یکی ازگران بهاترین گیاه زراعی موجود بر روی کره زمین است که تنها بعضی از کشورهای جهان می‌توانند آن را تولید کنند. ایران آب ‌و هوا و شرایط خاک مناسب کشت زعفران را دارد و زعفران در ایران دومین کالای صادراتی بعد از نفت به ‌شمار می‌رود. با این‌حال سهم ایران از درآمد صادرات زعفران زیاد نیست. به این ترتیب پژوهش حاضر با هدف کمک به افزایش صادرات این محصول به تعیین عوامل موثر بر صادرات زعفران با بررسی سه عامل نرخ تورم، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی در بازه زمانی 5 ساله اخیر پرداخت. داده ها از طریق منابع کتابخانه ای جمع آوری و با کمک نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج نشان داد هر سه عامل بر صادرات زعفران تاثیر مثبت دارد. به نظر می رسد صادرات پایین زعفران ایران از ضعف بازاریابی و برند مناسب می باشد. بنابراین برای افزایش صادرات زعفران باید در کنار سرمایه گذاری در زمینه برندسازی، بازارهای هدف جدیدی برای این محصول تعریف نموده تا بتوان با افزایش صادرات آن به افزایش ارزآوری و اشتغال در این زمینه کمک نمود. ضمن آنکه می توان با روش های جدید کشت نظیر هیدروژل و فناوری های نوین آبیاری در مصرف بهینه آب و سلامت خاک نیز اقدام نموده و بازدهی تولید را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها