محصول زعفران نقش مهمی در صادرات غیرنفتی در ایران ایفاء میکند. این محصول دارای خواص فراوانی است. در سالهای اخیر تلاش زیادی جهت تولید بهتر این محصول و نیز شناساندن این محصول به بازارهای جهانی شده است، ولی هنوز جایگاه ایران در بازار این محصول جایگاه مناسبی نمیباشد. در این مقاله، سعی شد جهت بهبود و افزایش بهرهوری تولید، ارتقای کیفیت، استفاده بهینه از این محصول و نیز دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای جهانی و کسب ارزش افزوده بیشتر، مدلی جامع ارائه شود. لذا کلیه مراحل قبل از کاشت، کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، دستهبندی، بستهبندی، توزیع و بازاریابی و معضلات و مشکلات موجود در این مراحل بررسی و با مطالعه کارهای پژوهشی گذشته، مصاحبه با کشاورزان و کارشناسان مربوطه و استفاده از ابزار تحلیل کمی جهت بهبود وضع موجود راهکارهای عملی ارائه میشود. در انتها، توجه به تحقیقات علمی و آزمایشگاهی و افزایش بهرهوری در تولید، رعایت بهداشت، جلوگیری از توسعه کاشت در مناطق نامناسب، استفاده از زعفران در صنایع تبدیلی خصوصاً در بخش صنعت و دارویی، تبلیغات مناسب و در نهایت، ایجاد برند ملی جهت حفظ جایگاه ایران و داشتن برتری در تولید و بازاریابی این محصول توصیه شده است.
قلی نژاد, هادی و اشراق نیای جهرمی, عبدالحمید . (1394). ارائه مدلی جامع جهت افزایش بهرهوری در صنعت زعفران: قبل از تولید تا مشتری. پژوهش های زعفران, 3(2), 108-122. doi: 10.22077/jsr.2015.288
MLA
قلی نژاد, هادی , و اشراق نیای جهرمی, عبدالحمید . "ارائه مدلی جامع جهت افزایش بهرهوری در صنعت زعفران: قبل از تولید تا مشتری", پژوهش های زعفران, 3, 2, 1394, 108-122. doi: 10.22077/jsr.2015.288
HARVARD
قلی نژاد, هادی, اشراق نیای جهرمی, عبدالحمید. (1394). 'ارائه مدلی جامع جهت افزایش بهرهوری در صنعت زعفران: قبل از تولید تا مشتری', پژوهش های زعفران, 3(2), pp. 108-122. doi: 10.22077/jsr.2015.288
CHICAGO
هادی قلی نژاد و عبدالحمید اشراق نیای جهرمی, "ارائه مدلی جامع جهت افزایش بهرهوری در صنعت زعفران: قبل از تولید تا مشتری," پژوهش های زعفران, 3 2 (1394): 108-122, doi: 10.22077/jsr.2015.288
VANCOUVER
قلی نژاد, هادی, اشراق نیای جهرمی, عبدالحمید. ارائه مدلی جامع جهت افزایش بهرهوری در صنعت زعفران: قبل از تولید تا مشتری. پژوهش های زعفران, 1394; 3(2): 108-122. doi: 10.22077/jsr.2015.288